Dat is veertien procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. De
winstdaling is vooral het gevolg van een zwakke Amerikaanse verkoop. Dat
maakte het Zweedse bedrijf woensdag bekend.
De Amerikaanse omzet van Volvo (met ook de truckmerken Mack en Renault)
daalde met meer dan 50 procent door de invoering van nieuwe emissie-regels
per 1 januari. Daardoor worden vrachtwagens duurder en veel Amerikaanse
klanten besloten hun trucks te kopen voordat de nieuwe regels van kracht
werden.
In Europa blijft de vraag naar de vrachtwagens van Volvo onverminderd sterk.
De bestellingen namen met 68 procent toe tot bijna 48.000. Vooral in
Oost-Europa en Rusland loopt de verkoop goed.
De winstgevendheid stond ook onder druk door de integratiekosten van
recente overnames. Volvo nam in februari voor 1,3 miljard dollar de divisie
wegenbouwmachines over van het Amerikaanse Ingersoll Rand. De Zweden rondden
in het afgelopen kwartaal tevens de overname af van de Japanse branchegenoot
Nissan Diesel. Mede door deze acquisities steeg de omzet met meer dan 5
procent tot 71,45 miljard kroon (7,75 miljard euro).
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl